3M
Podstawowe fakty z historii firmy 3M
Firma 3M została powołana do życia w 1902 r. w położonym nad jeziorem Lake Superior mieście Two Harbors, w stanie Minnesota. Założyło ją pięciu biznesmenów, którzy podjęli decyzje o eksploatacji złóż mineralnych na potrzeby materiałów ściernych dla ściernic. Okazało się jednak, iż złoża miały niewielką wartość i w 1905 r. firma Minnesota Mining and Manufacturing przeniosła się do pobliskiego Duluth, aby skoncentrować się na produkcji papieru ściernego.
Po długich latach zmagań firmie udało się rozpocząć wysokiej jakości produkcję. Fakt ten przyciągnął do 3M nowych inwestorów i w 1910 r. firma przeniosła się do St. Paul. Wczesne innowacje w dziedzinie techniki i marketingu zaowocowały pierwszymi sukcesami - w 1916 r. firma wypłaciła pierwszą dywidendę w wysokości 6 centów za 1 akcję.
- Na początku lat 20. XX wieku opracowano pierwszy na świecie wodoodporny papier ścierny, który zmniejszał ilość pyłu zawieszonego w powietrzu podczas produkcji samochodów.
- Drugie doniosłe wydarzenie miało miejsce w 1925 r., kiedy młody laborant Richard G. Drew wynalazł taśmę maskującą, stanowiącą nowatorski krok w kierunku zróżnicowania produktów oraz będącą pierwszą z wielu taśm samoprzylepnych marki Scotch.
- W kolejnych latach postęp techniczny zaowocował opracowaniem celofanowej taśmy Scotch® Cellophane Tape służącej do zamykania i opieczętowywania kartonów – niedługo po tym odkryto setki jej praktycznych zastosowań.
- We wczesnych latach 40. XX wieku działalność 3M skierowano na produkcję materiałów obronnych na potrzeby II Wojny Światowej. Po tym okresie powstały nowej projekty, takie jak folie odblaskowe Scotchlite™ wykorzystywane do oznakowywania dróg, taśma magnetyczna zapisująca dźwięk i taśma klejąca z włókien. Wówczas także firma 3M po raz pierwszy zaangażowała się branżę graficzną, produkując klisze do druku offsetowego.
- W latach 50. firma 3M wprowadziła proces kopiowania Thermo-Fax™, powłokę ochronną dla tkanin Scotchgard™, taśmę wideo, wkładki czyszczące Scotch-Brite® oraz wiele nowych produktów elektromechanicznych.
- W latach 60. wypuszczono na rynek mikrofilm wykonany w technologii suchego srebra, a także produkty fotograficzne, rzutniki pisma, a także produkty medyczne i stomatologiczne w ramach szybko rozwijającego się sektora opieki zdrowotnej.
- W latach 70. i 80. nastąpiło dalsze poszerzenie działalności i wejście na rynek środków farmaceutycznych, radiologii, kontroli energii, materiałów biurowych, przy jednoczesnej ekspansji geograficznej i objęciu swoim zasięgiem niemal wszystkich krajów na świecie.
- W latach 90. sprzedaż osiągnęła poziom 15 mld USD. Firma 3M w dalszym ciągu opracowywała szeroką gamę nowatorskich produktów, takich jak środki farmaceutyczne modyfikujące reakcję immunologiczną, folie poprawiające jasność obrazu wyświetlaczy elektronicznych, a także elastyczne obwody elektroniczne na taśmie wykorzystywane w drukarkach atramentowych, telefonach komórkowych i innych urządzeniach elektronicznych.
- Lata 90. to także pojawienie się na rynku filtra 3M™ Privacy Plus (pierwszego elementu wyposażenia ekranów komputerowych łączącego prywatność, właściwości przeciwodblaskowe i ochronę przed promieniowaniem), pierwszego na świecie niezawierającego freonów inhalatora dla osób chorych na astmę, a także materiałów ściernych o specjalnej strukturze (wyprodukowanych w oparciu o opatentowaną przez 3M technologię mikroreplikacji).
- W 2004 r. sprzedaż po raz pierwszy przekroczyła poziom 20 mld USD, przy czym wzrost ten w ogromnej mierze został osiągnięty dzięki nowym innowacyjnym produktom. Najnowsze z nowatorskich rozwiązań obejmują: karteczki samoprzylepne Post-it® Super Sticky, przezroczystą taśmę klejącą Scotch® Transparent Duct, optyczne folie dla telewizorów LCD, a także nową rodzinę produktów do utrzymania czystości Scotch-Brite®, które są doskonałym rozwiązaniem dla klientów poszukujących środków do uniwersalnego czyszczenia.